tiistaina, kesäkuuta 12, 2012

Lenkkipolun varrelta

"Maailma on salaisuuksia täynnä
joka hetkessä asuu ikuisuus,
joka kadulla asuu ihminen
sisällään sanoja tuntemattomia."



Hassua, että tämä Kollaa Kestää- punkbändin klassikoksi noussut biisi alkoi soida sunnuntaiaamuna päässäni. 

"Kuin lintu on luotu lentämään
on ihminen luotu onneen"



 


Lauleskelin lenkillä mielessäni -ehkä välillä ääneenkin- ja muistelin sanoja vuosien takaa. Hassua, miten laulujen sanat jäävät päähän, siellä ne ovat muistin syövereissä ja putkahtavat esiin ennalta arvaamatta.

"Kun ei pelkää itseään
ei pelkää myöskään elää elämää"





Oli ihana kesäinen aamupäivä, takana hyvin nukuttu yö. Napsin kameralla makroja ja Musti söi heinää kuin villihevonen.

"Tänään aion lähteä maailmaan"



Äkkiä tämä kesä sitten lopulta tuli. Yötkin ovat ihanan valkeita. Olisi hienoa päästä taas Lappiin.

"Omaa tietäni kulkemaan"



Nurmitädyke. Milloinkohan muistan tämän kasvin nimen ettei aina tarvis googlettaa! Söpö pieni sininen.


"Tänään jaksan nousta seisomaan"

On muutes paljon ihmisiä jotka eivät jaksa. Multakin lääkäri kysyi, onko mulla päiviä, jolloin en jaksa peseytyä, en pukeutua, en edes nousta sängystä. Sanoin, että vois olla jos mulla ei olisi koiraa. Musti on varmaan pelastanut mun hengen olemassaolollaan. Vastuu siitä pakottaa nousemaan. Ihana Musti!


Voikukan mykerö alkaa muuttua hahtuvapalloksi. Hauskasti valo osuu siemeniin, on kuin siinä olisi pieniä timantteja!

"Tahdon nähdä mitä on seinien takana"



"Tänään aloitan laulamaan
tänään soitellen sotaan
soitellen sotaan
jossa ei tarvitse ketään vahingoittaa"


Lainaukset Kollaa kestää: Jäähyväiset Aseille, 1979
sanat Jyrki Siukola

torstaina, kesäkuuta 07, 2012

Pitsilaventeli

Ostin Annalan taimitorilta pitsilaventelin. Siitä sain idean kokeilla pitsin avulla kuvioimista, sillä täytyihän tälle ihanan tuoksuvalle yrtille saada ruukku. Olin saanut töistä ison punajuuripurkin, joka pääsi harjoituskappaleeksi.



Maalasin purkin ensin valkoisella spraymaalilla, Sitten kiinnitin siihen kirppikseltä ostamaani tekokuituista pitsiä sprayliimalla. Maalasin päälle mustalla maalilla, otin pitsit irti ja: Ta-daa...purkista oli tullut hauskasti kuvioitu ruukku!  Jättisuurella naulalla naputtelin pohjaan reikiä, jottei vesi jää lillumaan purkkiin. Ruukunpalasilla sajaojitus ja laventeli multaan. 

Aivan tyytyväinen en tulokseen ole. Käytin liimaa liian varovaisesti ja pitsit pääsivät repsottamaan sillä seurauksella että kuviot eivät ole tarkkoja. Kuviointi olisi pitänyt suunnitella paremmin, niin lopputulos olisi harmonisempi yms. Mutta tämä oli tosiaan harjoituskappale ja ainahan sen voi sprayata mustaksi kokonaan ja tehdä kuviot uudelleen. Saa kuitenkin kelvata ainakin tämän kesän.

Idea kuvion toteuttamiseen on löytynyt kyläreissulla jostain lehdestä ja olin kirjoittanut sen ylös muistikirjaani. Artikkelissa oli kuvioitu lasilautasia. Aion kokeilla vielä niitäkin. Eli jatkoa seuraa!

lauantaina, kesäkuuta 02, 2012

Hankintoja

Postasin äskettäin aurinkoallergiastani. Ostin kuin ostinkin itselleni hellehatun. Plantagenista löytyi tämmöinen olkiversio.



Vaaleanpunainen ei ole ihan niitä lempivärejäni, mutta ihan jees hattu kun kovan porotuksen aikaan oleskelee ulkosalla. Voihan se olla että sitä tulee hieman tuunailtua... Hatun taustalla kuvassa on Nanson pitkä trikoohame, jonka löysin edullisesti Myllykoskelta.



Samalta Työ-Myllyn kirppikseltä ostin myös nämä oranssit liinat; kaksi pientä ja yksi kaitaliina. Kirppis on siisti ja hinnat edullisia, tavara hyväkuntoista. Jos liikutte sielläpäin, kannattaa poiketa.



Palattuani Kymenlaakson kierrokselta ostin "oman kylän" kenkäkaupasta kesäkengät. Viime kesänä tykästyin Erika Mode- merkkisiin kenkiin ja nyt ostin taas yhdet lisää. En tiedä missä muualla näitä myydään ja nyt tämä liike lopettaa toimintansa syksyllä. Voihan se olla, että siihen tulee uusi yrittäjä, mutta epäilen. Liike on yksityinen, ketjuun kuulumaton. Ei sellaiset oikein pärjää. Mutta suosittelen kokeilemaan ko. merkkisiä kenkiä jos vastaan tulee, ovat ihanan pehmeät ja jalkoja hellivät.





Tässä huiveja, joita olen ostanut toukokuun aikana. Oranssi on lempparini, ostin sen Porvoosta, Doris&Duke-nimisestä vintagekaupasta.




Hauska retro-henkinen laukku maksoi peräti yhden euron! Kyllä maakuntamatkailu kannattaa.




Pikainen pyörähdys Kurvin Fidalla; kaksi pitkää hametta, oranssi odottaa hellepäivän hippipiknikkiä. Mustavalkea menee vaikka työmatkoilla.




Lopuksi vielä löytö viime vuoden loppukesältä; raidallinen jakku Hakaniemen UFFlta. Isot napit ja juuri oikea väritys saivat huomioni. Myyjäkin totesi, että vaate on kuin minulle tehty.


Jakun takana on tamppi ja siinä myös suuri nappi. En ole päässyt selvyyteen, mistä materiaalista napit ovat, eivät ne kyllä muovilta vaikuta.

perjantaina, kesäkuuta 01, 2012

Teemania

Yleensä aloitan syksyisin juomaan teetä ja talven aikana se hiipuu. Nyt olen kuitenkin näin kesän korvilla  innostunut teenjuonnista. Systerillä käydessä sain maistaa Pu'erh Tuochaa. 


Se on kiinalainen tee, josta käytetään myös nimeä Small Bowl, ja sitähän se muistuttaakin. Tai ehkä linnunpesää. Haju muistuttaa enempi navettaa, mutta maku on pehmeä ja täyteläinen. Kakkuset ovat suunnilleen peukalonpään kokoisia. 



Puriste tulee rikkoa ennen käyttöä, jotta aromit pääsevät irtoamaan paremmin, haudutus 1min kiehuvan kuumassa vedessä.



Vanha kunnon Earl Grey maistuu aina. Yleensä meillä sitä löytyy pusseina, mutta nyt ostin irtona ja luomuna.



Mate; ihana tuttavuus! Paljon kofeiinia ja mineraaleja. Tällä olen alkanut korvata kahvinjuontiani töissä. Huomasin tuossa keväällä, että kahvia alkoi kulua kymmenkunta kupillista päivässä. Kokonaan en halua kahvista luopua, mutta osan voisi vaihtaa teeksi. Molemmillahan on nykytutkimuksien mukaan terveyttä ylläpitäviä vaikutuksia.

Nämä teet ostin Teekaupasta. Toimitus oli nopea ja nettisivut selkeät, suosittelen! (Ja Systerille kiitos vinkistä!)

keskiviikkona, toukokuuta 30, 2012

Parveke pukeutuu säkkiin

Parvekkeemme kaide on ikävän näköistä aaltopeltiä ja maalikin aika rapistunut. Kypsyttelin ajatuksissani ideoita millä sen voisi verhota esteettisemmän näköiseksi. Pyörittelin käsissäni "honkkarissa" pajuaitaa (n. 30€) kunnes löytyi neljän neliömetrin kokoinen juuttikangaspala (n. 7€). Ongelma ratkaistu!


Tänään virittelimme kankaan paikoilleen, pituus riitti juuri ja juuri. Kangas on kiinnitetty rautalangalla kaiteeseen parinkymmenen sentin välein . Se on harmoonisen ja kauniin näköinen. Laitan lisää kuvia kun saan kaikki miljoona kasvia ruukutettua ja ulos.


Ruukut tässä vielä odottavat tyhjillään. Olohuoneessa hallaöitä karussa ovat mm. tomaatteja, paprikoita, basilikoja. Keittiön pöydän ovat valloittaneet kurkku, kurpitsat ja lamopinaatti. Perunat ovat jo ulkona, samoin timjamit. Voi-voi tätä hulluutta taas!

keskiviikkona, toukokuuta 23, 2012

Askartelua ja allergiaa

Päätin huoltaa parvekkeen lattialaatat. Pesin ne mäntysuovalla ja harjalla kuuraten kylppärin lattialla (auts selkäparkani!) ja seuraavana päivänä vetelin puuöljyt pintaan. Ja taas näytti vanha nuoremmalta!

Ikeasta ostimme pari sinkkihyllyä, mahtuivat molemmat tuonne parvekkeen peräseinälle. (Kuvassa siis vasta toinen hylly koottuna, loppui ruuvinvääntimestä akku kesken kaiken.)


Laattojen kuivumisaika piti käyttää hyödyksi, joten sain viimein tehtyä uudet ovikoristeet.



Ystävättäreni kanssa kävimme Porvoossa männä viikolla. Vanhassa kaupungissa poikkesimme suloisen ihanaan lelukauppaan, jossa oli paljon nukkekotitavaraa. Ostin sieltä mm. kastelukannuja ja ämpäreitä, haravan ja aurinkotuolin. Tiimarin alennuslaarista löytyneeseen pajuristikkoon sommittelin miniatyyrit ja tälläiset koristeet sain aikaiseksi.



Etuovelle sain jo pelargonian istutettua, loppuviikosta pitäisi saada multaa ja taimia parvekkeelle. Käsien upottaminen multasäkkiin on ihana tunne pitkän talven jälkeen. Mutta auringosta en niinkään piittaa. Vuosi vuodelta aurinkoihottumani näyttää vaan pahenevan, julmetut rakkulat ilmestyy parin päivän päästä auringossa oleilusta. Alkaa kyllästyttämään lauseet: "no, onneksi se menee ohi pian" ja "ei auta kuin suojautua" sekä "oletko syönyt beta-karoteenia/aurinkokapseleita/tms?" ja "laita kortisonia".

Mulla kestää ihotuma toukokuusta syyskuuhun, mun iho ei totu aurinkoon ollenkaan. Aurinkorasva auttaa vähän jos sk on 40 tai yli ja sitä hölvää nahkaan noin tunnin välein! Ainut vaate joka suojaisi kunnolla on burka. Pitkähihaisia ohuita ja mukavan näköisiä vaatteita on vaikea löytää. Ja aina pitää olla huivi kaulassa. Arvatkaa onko kuuma. On, kuin pätsissä! Kaikki hiton kapselit auttaa ehkä vähän, mutta kun muutenkin joudun nykyään syömään kourallisen pillereitä, niin en kertakaikkiaan jaksa, viitsi enkä halua syödä enää mitään. Ja ne on kalliita. Kortisonia voi laittaa, mutta yöksi ainoastaan, kun se ja aurinko on paha yhdistelmä..

Aurinkovarjo olisi hyvä, mutta onko se hieman naurettava? Siis jos aina kuljen varjo pään päällä kuin vanhanajan mamselli konsanaan? Mitään pitsihärpäkettä en halua. Ehkä sateenvarjovalikoimasta voisi löytyä hyvä. Muistelen, että jossain museokaupassa (oisko Sinebrykoffilla?) on ollut kauniita sontikoita, joihin on painettu jäljennös jostain taulusta. Täytynee mennä kiertämään niitä, siis heti kun tulee pilvinen päivä..

 Leveälierinen hattu olisi toinen vaihtoehto. Ei sovi mun tyyliin, sori. Nyt menee kyllä turhamaisuus edelle käytännöllisyyttä, mutta kun asia ahdistaa muutenkin, niin en viitsisi millään antaa periksi.  Ideoita otetaan vastaan.

lauantaina, toukokuuta 19, 2012

Tanskan tuliaisia


Reissusta tuli taas ostettua kaikenlaista kivaa. Tällä kertaa ei kuitenkaan ainoitakaan kenkiä ja vaatteitakin vain Christiania T-paidat meille molemmille. Lauantaiaamuna kävimme katsastamassa kirpputoritarjontaa ja sieltä löytyi ihanan patinoitunut nyt niin muodikas valokirjain. Valojahan siinä ei enää (vielä) ole, mutta on se hieno! Vei kyllä aika ison tilan matkalaukusta, mutta oli sen arvoinen. Ja maksoikin vain noin 13 euroa!



Nyt ässä on eteisen lipaston päällä, odottelee lopullista sijoitustaan.




Kaunis vanhahtavan näköinen sienijuliste löytyi Christianshavnin alueelta Pang-nimisestä kaupasta. Tuli matkalaukussa rullattuna ihan sileänä kotiin saakka ja sopi kuin valettu Ikean valmiskehyksiin!



Christianiasta on äskettäin julkaistu kirja joka oli myynnissä keskustan kirjakaupoissa.



Levykauppa Accord sai Muusikon lähes tolaltaan valtavan valikoimansa vuoksi. Minä puolestani ihastuin löytämiini levyjen säilytysboxeihin. 


Pahvinen savikiekkojen säilytykseen/kuljetukseen tehty salkku on hyvässä kunnossa ja lukkosalvat toimivat.


Hauskasti kuvioitu muovinen salkku on sinkkukokoa. Molemmille oli laitettu hintaa 20DKK/ kpl eli  noin 2,30 €! Lopulta kun menimme kassalle, saimme ne kaupanpäällisenä  kun Muusikkoni osti sieltä 4 vinyyliä. Salkkuihin voi säilöä vaikkapa korttitarpeita.



Niin paljon oli ihania aarteita kaupat pullollaan, yhdestä antiikkikaupasta ostin nämä juustomuotit. Ehkä ne päätyvät tuikkukipoiksi tai muuten vaan koristeiksi. 



Tivolin desing-kaupasta löysin kaakelitarroja. Tuli niin mieleen ne 70-luvun kukkatarrat, joita oli kaikissa keittiöissä eikä niitä sitten saanut irti millään. Istuvat kiinni kuin se kuuluisa tavara siellä junttilantuvan seinässä! Ovatkohan nämä yhtä kestävät?


Museokaupasta ostin parit helmet.


Kävimme toki oluttehtaalla, mutta myös karkkitehtaalla! Tehdas on aloittanut toimintansa jo vuonna 1891.


Namit ovat ehtaa sokeria ja suussasulavia. Kauppa muistuttaa enemmän museota kuin myymälää. Vaakakin, jolla karkit punnitaan, on kunnon manuaalivehje eikä mikään digitaali. 

torstaina, toukokuuta 17, 2012

Kevätretki

Kävimme Muusikon kanssa kevätretkellä Kööpenhaminassa. Reissu kesti 5 päivää. Siinä ajassa ehti nähdä paljon, mutta myös paljon jäi näkemättä. Säät vaihtelivat aurinkoisesta sateiseksi ja tyynestä tuuliseksi. Lähtöpäivänä oli kaikkein lämpimin ilma. Kevät on Tanskanmaalla jo pidemmällä kuin meillä, sireenit, rhodot ja hevoskastanjat olivat täydessä kukassa. Tässä hieman kuvasatoa reissusta:


Julkisivutaidetta



Juusto- ja viinikauppa




Vintage-liikkeen ikkunasta kurkistelee mallinukke




Calsbergin tehtaalla työmies sai 12 tunnin työpäivänään 2litraa olutta, jotta jaksoi tehdä työt. Valkoinen kaappi on ihana, haluan tuollaisen!



Raatihuone


Neulegraffitit pehmentävät näkymää


Yllä ja alla näkymää Assistent Kirkegårdista. Se on laaja hautausmaa joka on perustettu jo vuonna 1760. Todella kaunis puistomainen miljöö, ei liian tiheään "asuttu".




Magnolia kukassaan


Viehättävä puisto  Örstedsparken. Tekojärvi on kaivettu vanhan vallihaudan paikalle.




Rosenborgin puistossa omenapuuaidat (!) olivat täydessä kukassa.



Tanskan merkittävimpiin museoihin kuuluva Ny Calsberg Glypotek  oli upea kokemus. Museossa oli näytillä paljon patsaita, muinaisegyptiläisiä muumioita ja sargofageja, tauluja (Van Gogh, Monet, Manet, Pisarro...) ja keskellä museota viehättävä talvipuutarha palmuineen, kukkineen ja sitruunoineen.



Christianian vapaakaupunki oli myös tutustumisen arvoinen paikka. Portin sisäpuolella kuvaaminen on ehdottomasti kielletty.

maanantaina, toukokuuta 07, 2012

Lasketaan lampaita

Viime vuoden loppupuolella -jatkuvasta selkä-,niska- ja hartiaseudun oireiluista kyllästyneenä-aloin harkitsemaan uuden tyynyn hankkimista. Sanotaan, että jos haluaa hyvän ja halvan, täytyy ostaa kaksi tuotetta. Väittäisin, että tällä kertaa tuo sanonta ei pitänytkään paikkaansa. Googlettamalla löysin firman, joka myy tattariakanatyynyjä. Tyynyn sisällä on siis puintijätettä, akanoita. Se muotoutuu hyvin, ei hiosta ja kiinalaisen lääketieteen mukaan parantaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Etenkin näin keski-ikäiselle hilman päiviä kauhulla odottavalle naiselle se hiostamattomuus on tärkeä pointti.

Lisäksi ostin ns. asentotyynyiksi  lammastyynyt joissa päällinen on 100% lampaanvillaa ja sisus polyesteriä. Isompaa tyynyä käytän silloin kun haluan puoli-istuvan asennon, esim. lukiessa tai tv:tä katsoessa. Se on hyvä myös jalkojen alla, kun haluaa lepuuttaa väsyneitä ketaroitaan nostamalla niitä hieman ylemmäs. Pieni lammastyyny on ns. tukityyny ja se löytää paikkansa milloin mistäkin.




Tattariakanatyyny on 50x60cm, eli ihan normityynyn kokoinen. Hinta 39€. Lammastyynyt ovat 40x40cm (25€)  ja 50x70 (30€).  Isompaan sain ommeltua päällisen, pienempään se on tulossa...



Päällisen kangas on kaunis lintu-kukka-kuvioinen puuvilla, jota löysin kodin ykkösestä. Lintubuumi on ollut jo jonkin aikaa sisustustuotteissa, tämä kangas ihastutti myös värillään. Siitä oli joku toinenkin värivaihtoehto tarjolla.